Bestyrelsesarbejde

Baggrund

Hold hovedet koldt med Ivan Høeg Consult (Link til forsiden)Siden tilbage i 1980-erne har jeg beskæftiget mig med bestyrelsesarbejde og altid fundet dette meget interessant og lærerigt. Før jeg blev selvstændig var jeg i min tidligere ansættelse hos Caravell A/S bestyrelsesmedlem i såvel det danske moderselskab som i selskabets udenlandske datterselskaber i England, Tyskland og Frankrig.

Interessen for bestyrelsesarbejdet er stadig intakt, og jeg er i dag aktiv bestyrelsesmedlem i flere spændende virksomheder.

Såfremt du påtænker at etablere en bestyrelse i din virksomhed, eller hvis virksomheden allerede har en bestyrelse, der trænger til fornyelse, så er du velkommen til at kontakte mig - så tager jeg gerne en uforpligtende samtale.

CV

PERSONLIGE DATA: 

IMG_2830


Navn: IVAN HØEG  

Fødselsdato: 280847 i Sparkær  

Civilstand: Gift med Lene Høeg siden 1971 

Børn: 1 dreng Kenneth født 1974, gift og bor i Farum 

1 pige Jannie født 1976, gift og bor i Allerød

2002: IVAN HØEG CONSULT 

Selvstændig konsulent 


ANSÆTTELSER/ERHVERVSERFARINGER:

1968-2002: CARAVELL A/S, LØGSTRUP 

2000: Administrerende direktør 

1990: Salgsdirektør 

1974: Eksportchef 

1969: Eksportsælger 

1968: Kontormedarbejder


OPNÅEDE RESULTATER: 

NØGLETAL: Udvikling fra 50 til 600 ansatte 

Forøge omsætning fra dkk. 50 mio. til dkk. 700 mio. 

95% af produktion til eksport 

Afsætning i 130 lande

  

1965-1968: EDVARD JENSEN & CO., VIBORG 

Uddannet speditør  


NUVÆRENDE BESTYRELSESPOSTER:

se under ”nuværende poster” 


UDDANNELSE:  

1975: Merkonom i eksport 

1968: Handelsmedhjælpereksamen med fremmedsprog 

1968: Speditør 

1965: Realeksamen 

SPROG: Engelsk (forhandlingsniveau) 

Tysk (forhandlingsniveau) 

Skandinavisk (forhandlingsniveau) 

Fransk (turistniveau) 

I T: Microsoft Office (Word/Excel/Outlook Express) 


FRITIDSINTERESSER:

Familien (hustru, børn og børnebørn), Skak, Tennis, Badminton, Håndbold og Rejser. 


Bestyrelsesarbejdet

Generelt

Medens det tidligere var meget normalt, at små og mellemstore virksomheders bestyrelser bestod af familiemedlemmer, er tendensen nu, at flere og flere har indset fordelen ved at ansætte en professionel bestyrelse. Udgiften hertil er ganske vist større, men betalingen herfor kommer som regel tilbage flerfold.

Bestyrelsens kompetencer

Enhver bestyrelse bør bestå af personer med:

  • Faglige relevante kvalifikationer
  • Ledelsesmæssig erfaring
  • Gode menneskelige egenskaber
  • Evnen til at være medspiller/modspiller
  • Regnskabsmæssig indsigt 

Kriterier for udvælgelse

Ved udvælgelse af bestyrelsesmedlemmer bør følgende overvejes:

  • Kemi
  • Kompetencer
  • Teamets sammensætning
  • Alder
  • Tidshorisont
  • Arbejdsindsats
  • Aflønning

Nyt bestyrelsesmedlem

Vælg personer

  • Der kan/tør udfordre og støtte den daglige ledelse
  • Hvor kemien er i orden
  • Som du tør diskutere alle forhold med
  • Som du har tillid til

Husk at give personen reel indsigt i virksomheden, før samarbejdet starter - derved undgås mange irriterende problemer og diskussioner senere.

Nuværende poster

For tiden er jeg repræsenteret i følgende Bestyrelser:


vintagekeeping https://vintagekeeping.dk



logo chiroformhttps://www.chiroform.dk

   

Ring til mig på +45 4078 6141 eller send en e-mail til ivan@ivanhoeg-consult.dk.